LEGO Group overgår leketøysindustrien i 1. halvår 2023 mens de akselererer langsiktige vekstinitiativer

LEGO Group overgår leketøysindustrien i 1. halvår 2023 mens de akselererer langsiktige vekstinitiativer

LEGO Group har i dag 30 august 2023 kommet med denne pressemeldingen.

Etterspørselen etter mangfoldig portefølje fortsatte etter tre år på rad med ekstraordinær vekst. Et sterkt økonomisk fundament gjør det mulig for bedrifter å investere i langsiktig bygging og nå flere barn med LEGO®-lek.

Høydepunkter

  • Forbrukersalget økte med 3 prosent sammenlignet med H1 2022 ettersom etterspørselen etter relevant og mangfoldig portefølje fortsatte.
  • Omsetningen var på 27,4 milliarder DKK, en vekst på én prosent mot et eksepsjonelt første halvår 2022.
  • Markedsandelen vokste betydelig ettersom LEGO Group klarte seg bedre enn et fallende leketøysmarked.
  • Driftsresultatet ble 6,4 milliarder DKK sammenlignet med 7,9 milliarder DKK i 1. halvår 2022. Dette er i tråd med selskapets forventninger da det akselererte
    langsiktige strategiske initiativ som produksjon, digitalisering og bærekraft. Nettoresultatet var DKK 5,1 milliarder mot DKK 6,2 milliarder H1 2022.
  • Fri kontantstrøm var DKK 1,1 milliarder etter investering i å bygge nye fabrikker og utvide eksisterende anlegg.
  • Lover å oppnå netto null karbonutslipp innen 2050 gjennom hele forsyningskjeden.

 

BILLUND, 30. august 2023: LEGO Group offentliggjorde i dag inntjening for de første seks månedene av 2023. Omsetningen var DKK 27,4 milliarder, en vekst på én prosent sammenlignet med H1 2022. Forbrukersalget vokste med tre prosent bedre enn et fallende leketøysmarked og bidro til sterk markedsandelsvekst.

Driftsresultatet var i tråd med forventningene på solide 6,4 milliarder DKK sammenlignet med eksepsjonelt sterke DKK 7,9 milliarder i 1. halvår 2022. Selskapet fortsatte å akselerere bruken av langsiktige strategiske initiativ inkludert produksjon, digital og bærekraft.

 

Konsernsjef Niels B Christiansen sa: «Vi er fornøyde med prestasjonene våre; spesielt siden det har vært et utfordrende halvår for leketøysindustrien. Etterspørselen etter produktene våre førte til at vi overgikk bransjen og økte markedsandeler betydelig.

«Vår sterke finansielle posisjon gjør at vi kan investere på lang sikt, spesielt innen områder som digital, bærekraft og produksjon. Samlet sett er prestasjonene våre i tråd med forventningene, etter tre år på rad med ekstraordinær vekst, og vi er takknemlige for våre flotte kolleger som jobber hver dag for å inspirere barn gjennom lek.»

 

Økonomisk oversikt

Fortsatt etterspørsel etter produkter og sterk forhandlertillit bidro til vekst i forbrukersalget. Omsetningen vokste én prosent som rapportert og var flat i konstant valuta sammenlignet med rekordinntekter i første halvår i 2022 til tross for virkningen av forhandlernes lagerstyring. Nettoresultatet ble 5,1 milliarder DKK mot 6,2 milliarder DKK i første halvår 2022.

Fri kontantstrøm var DKK 1,1 milliarder sammenlignet med DKK 3,8 milliarder i samme periode i fjor som reflekterte planlagte investeringer i å utvide produksjonskapasiteten globalt og oppgradere teknologi.

 

Markedets ytelse

Forbrukersalget i store, etablerte markeder som Amerika vokste, mens forbrukersalget i Kina ble påvirket av en langsommere enn forventet tilbakevending til pre-pandemiske handlevaner. Selskapet vil fortsette å utvide detaljhandelsfotavtrykket og online tilstedeværelse i Kina i 2023 og utover for å nå flere barn.

 

Portefølje og merkevareytelse

LEGO Groups portefølje i 2023 vil omfatte mer enn 750 produkter som er designet for å appellere til byggere i alle aldre og interesser. Rundt halvparten av porteføljen hvert år er ny, noe som viser kreativiteten og innovasjonen til de dyktige designere.

De beste temaene i første halvdel var en blanding av hjemmelagde IP-er og eksterne IP-er og inkluderte: LEGO® Icons, LEGO Star Wars ™, LEGO Technic™ og LEGO City. LEGO DREAMZzz™, selskapets nye hjemmelagde IP, ble lansert i mars, med innhold på alle de store streaming- og innholdsplattformene for barn for å skape bevissthet før produktene ble solgt i august.

LEGO Group og Epic Games fortsetter å gjøre gode fremskritt i samarbeidet for å skape morsomme, trygge digitale opplevelser for barn og forventer å kunne dele mer informasjon i løpet av de kommende månedene.

LEGO-merket er fortsatt sterkt og ble i april anerkjent av RepTrak som det mest anerkjente merket i verden.

 

Strategiske initiativer for å drive langsiktig vekst

Selskapet trappet opp strategiske initiativer for å levere bærekraftig langsiktig vekst og relevans.

  • Utvider globalt produksjonsnettverk
    LEGO Group brøt bakken på en ny fabrikk i Virginia, USA, i april og fortsatte byggingen av en ny fabrikk i Vietnam. Begge nettstedene er investeringer på USD 1 milliard (DKK 6,7 milliarder) og har som mål å være karbonnøytralt drevet når de er ferdigstilt i henholdsvis 2025 og 2024. Kapasitet ble også lagt til LEGO-fabrikker i Mexico, Tsjekkia, Ungarn og Kina. Disse investeringene styrker selskapets globale produksjonsnettverk ytterligere, som lokaliserer produksjonen nærmere store markeder for å sikre en kort, effektiv forsyningskjede i stand til å svare på skiftende forbrukerkrav og redusere karbonavtrykk.
  • Bygge en bærekraftig fremtid
    LEGO Group fortsatte å gjøre fremskritt med en lang rekke initiativer for å redusere miljøpåvirkningen. I første halvår fortsatte selskapet overgangen til papirbaserte forhåndspakninger og annonserte et samarbeid med selskapet European Energy for å produsere e-metanol som har potensial til å brukes i fremtidige produkter.
    LEGO Group har som mål å tredoble bruken over tre år på aktivitet for å redusere sitt karbonavtrykk, inkludert å bruke mer bærekraftige materialer, utvide bruken av fornybar energi og jobbe mot målet om å redusere karbonutslippene med 37 prosent innen 2032 . Den lovet også å oppnå netto null klimagassutslipp gjennom hele forsyningskjeden innen minst 2050.
  • Transformere kjøperopplevelse gjennom digital
    Som en del av sin digitale transformasjon introduserte selskapet teknologi som har forbedret kjøperopplevelser i løpet av de første seks månedene. Dette inkluderte en salgsstedsapp i butikk og nye digitale verktøy som flyter bestillinger mellom varehusene for å redusere leveringstiden. Selskapet fortsatte sin planlagte vekst av sitt digitale team og forventer innen utgangen av året å ha rundt 1800 digitale kolleger på fire steder: Billund, København, London og Shanghai.
  • Minneverdige detaljhandelsopplevelser
    Selskapet fortsetter å utvide det globale nettverket av LEGO-merkede butikker* designet for å skape minneverdige merkeøyeblikk for shoppere. Det åpnet 89 nye butikker i løpet av første halvdel av 2023, og tok det totale antallet globalt ved utgangen av perioden til 988. Selskapet har også fortsatt å styrke e-handelsevner og ytelse på tvers av egne og partnerplattformer.

Inspirerer fremtidige generasjoner

LEGO Group mener at læring gjennom lek gir barn den beste muligheten til å utvikle livslange ferdigheter som vil hjelpe dem å oppnå sitt potensial. I løpet av de første seks månedene av 2023 hadde mer enn 4,3 millioner barn nytte av produktdonasjoner og lokalsamfunnsengasjement.

Niels B Christiansen sa: «Vi er fortsatt fullt fokusert på vår ambisjon om å inspirere og utvikle flere barn rundt om i verden. Vi er stolte av å være i en sterk finansiell posisjon til å levere på dette oppdraget i dag og investere for å sikre at vi fortsetter å levere i mange generasjoner i fremtiden.»

Under LEGO i menyen finner du alle innlegg på BrikkeFrue.

Vi legger ut nye innlegg nesten hver dag! 

Lurer du på hvem som driver BrikkeFrue? Du kan lese om oss her 🙂 
Du finner BrikkeFrue på Facebook, Instagram, Threads og TikTok.

Tips oss gjerne på hva vi kan skrive om 😊

https://www.tiktok.com/@brikkefrue      

Fysiske LEGO butikker i Norge: Brikkebutikken på Kongsvinger, CF Bricks i Oslo, Klossehuset i Lier og Brikkeparadis i Moss
I innlegget «Hvor kan du kjøpe LEGO? Nytt og brukt…» finner du alt du trenger å vite om disse butikkene og mye mer til.

Bricklink: Norske butikkerSvenske butikker og Danske butikker. Finn ditt land på Bricklink.

Translate »
Facebook

Pin It on Pinterest

Følg oss
Se bilder