De fleste vet at juni er Pride måned også LEGO. Så hva gjør LEGO i juni for oss skeive?

1 juni la LEGO ut på sine nettsider og Facebook sider at de feirer Pride måned sammen med oss. LEGO har skrevet “Vårt samfunnsengasjement stopper ikke her. I år skal vi gi donasjoner til våre LGBTQIA+ -veldedighets partnere.” på sine nettsider. Mer om dette kan du lese i dere pressemelding som du finner lengre ned i dette innlegget.

Det er ingen nye rene LGBTQIA+ sett som har kommer i år, men det er fortsatt mulighet å få tak i 40516 Alle er helt fantastiske (Everyone is awesome). Vi skrev også om det settet i fjor 40516 – LEGO feirer Pride måned og LGBTQ+. Om det kommer noen senere vet vi ikke enda, men hvis du ser nøye etter i andre sett vil du se regnbue flaggets farger eller fargene i de andre Pride flaggene i andre sett. Som for eksempel i 31119 Pariserhjul fra 2021. I settet 41450 Heartlake Citys kjøpesenter finner du igjen fargene til Panfil flagget. Mer om alle Pride flaggene kan du lese om på Wikipedia.

Selv bygget jeg denne versjonen av 2 sett 40516 Alle er helt fantastiske i fjor, settet var også utstilt på Kloss21. I skrivende stund er den demontert og jeg planlegger et større Pride bygg.

Utstilt på Kloss21

LGBTQIA+ eller LHBT+ som vi ofte sier i Norge hva betyr det? LGBTQ+ blir også ofte skrevet.
L er for lesbisk
G er for gay, eller homofil på Norsk
B er for bifil
T er for trans
Q er for queer, eller skeiv
I er for intersex
A er for aseksuell
+ er for å anerkjenner alle identitetene som ikke er en del av akronymet

Mer om slike begreper kan du lese på FRI Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold sine nettsider.

LEGO ønsker at du engasjerer deg og oppfordrer dere til å lage et LGBTQ+ bygg og poste det på sosiale medier med #AtoZofAwesome.

For å feire våre utrolige LGBTQIA+-fans inviterer vi fellesskapet til å bygge et fargerikt alfabet med identiteter av LEGO® klosser!

 

LEGO kom med en pressemelding 1. juni.

For å markere Pride måneden inviterer LEGO Group LGBTQIA+-familier til å bringe identiteten sin til live gjennom kreativ selvutfoldelse.

Kampanje oppfordringer for å øke bevisstheten om identitetene og historiene i disse samfunnene.

Juni starter en rekke planer fra LEGO Group til støtte for LGBTQIA+-samfunn.

 

Billund, 1. juni 2022: LEGO-konsernet kunngjør i dag sin lansering av «A-Z of Awesome», en pågående kampanje som går inn i 2023 ved å bruke LEGO-bygg for å feire inkludering og omfavne selvutfoldelse i LGBTQIA+-fellesskapet.

A-Z vil bli utviklet i kreative LEGO-kreasjoner for å hjelpe LHBTQIA+-familier bruke lek for å ha åpne samtaler om identiteten deres. For at alfabetet skal lages på en mest mulig autentisk og meningsfull måte, vil designene til hver bokstav bli laget av medlemmer av LGBTQIA+-fellesskapet, inkludert LEGO-fans, unge og gamle, medlemmer av fellesskapet og LEGO-ansatte.

Lansering under Pride-måneden, har alfabetet som mål å bygge forståelse og aksept for LGBTQIA+-fellesskapet og de forskjellige forkortelsene som brukes.

 

‘The A-Z of Awesome’ har som mål å presentere fellesskapets vokabular bredere gjennom et morsomt og lekent medium. LEGO Group inviterer til innsendinger, inkludert en forklaring på hva bygget betyr for skaperen, som vil bli vist på et dedikert nettsted www.LEGO.com/AtoZ.

«Det fantastiske med LEGO-klosser er at de kan være en kraftig form for selv uttrykk, siden du kan bygge alt du kan forestille deg. Vi vet også at folk elsker å snakke om det de bygger, så vi trodde det ville være et flott medium for å sette i gang viktige og noen ganger vanskelige samtaler om identitet, sa Alero Akuya, VP for merkevareutvikling (hun/henne), LEGO Group. “Vi gleder oss til å se hva fansen vil sende inn av fantastiske bygg og vakre historier. Vi håper deres kreativitet og vår A-Z of Awesome-kampanje inspirerer folk i alle aldre og bidrar til å bygge større bevissthet og aksept. Vi ønsker å vise folk at med mer kjærlighet og forståelse kan folk være deres sanne jeg.”

 

Den kreative inspirasjonen til denne kampanjen ble født ut fra innsikten fra GLAAD om at nesten halvparten (45 %) av ikke-LGBTQIA+-personer synes samtaler rundt kjønnsidentitet er forvirrende.

“Når vi starter Pride-måneden, er det den perfekte tiden for familier å starte nye samtaler om seksuell legning, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk,” sa GLSEN administrerende direktør Melanie Willingham-Jaggers (de/hun). «Det kan noen ganger føles overveldende eller forvirrende å starte en samtale om LHBTQ+-identiteter, men du trenger ikke å være en ekspert for å gi barn det nøyaktige ordforrådet de trenger for å snakke om disse problemene med medfølelse og respekt. Alle barn drar nytte av å lære om den mangfoldige verdenen rundt dem, og positiv representasjon av LHBTQ+-identiteter, enten det er i skolepensum eller i lek, hjelper unge mennesker til å føle seg forberedt på å engasjere seg meningsfullt i lokalsamfunnene deres. Vi er stolte av å støtte LEGO Groups «The A-Z of Awesome»-kampanje som et kraftig verktøy for å bygge et mer tolerant og inkluderende miljø for LHBTQ+-familier og unge mennesker.»

 

Intersex-kampanje og «A-Z of Awesome»-bidragsyter Pidgeon Pagonis (de/dem), sa om kampanjen: «Da jeg vokste opp, husker jeg at jeg følte denne følelsen av skam, som om det er noe galt med meg, eller tingene jeg ønsker eller ønsker. Dette prosjektet er viktig fordi det kan være en intersex-person der ute som liker å bygge med LEGO-klosser, og dette kan hjelpe dem å se seg selv representert. Det ville ha vært en game changer for meg å se meg selv reflektert i historier i populære medier og kultur.»

 

Med nyere forskning fra GLAAD som viser at 59 % av LHBT-ungdom har blitt diskriminert basert på seksuell legning og/eller kjønnsidentitet, opp fra 46 % i 2020, mens GLSEN rapporterer at 81 % av LHBT-ungdom har blitt trakassert verbalt det siste året og nesten 69 % rapporterer at de føler seg utrygge på grunn av sin seksuelle legning, fortsetter LEGO-gruppen å forplikte seg til å øke bevisstheten gjennom kampanjer for å støtte fellesskapet.

 

2022-kampanjen for Pride-måneden samler følgende:

A-Z-kampanjen lanseres for å invitere LGBTQIA+-fellesskapet til å uttrykke sin identitet gjennom kreativ klosse bygging. Det vil tjene som en oppfordring til handling for andre om å sende inn byggene og historiene sine for å fullføre alfabetet. Utvalgte bygg vil bli lagt til A-Z gjennom resten av året, med hele alfabetet presentert innen utgangen av 2022.
LEGO Group vil donere US $ 1 million til eksisterende og nye partnerorganisasjoner til støtte for LGBTQIA-fellesskapet. Hold øye med avsløringen av disse nye partnerne på https://www.lego.com/sustainability/people/diversity-and-inclusion/.

Vi vil delta på Pride-arrangementer, for eksempel i London og München, og arrangere morsomme og lærerike byggeaktiviteter.
Våre LBGTQIA+ Employee Advocacy Groups arrangerer aktiviteter for LEGO-ansatte, som Drag Queen Story Time på fabrikken vår i Mexico og på kontoret vårt i Enfield USA, samt interne økter med eksterne konsulenter fra samfunnet.
Denne kampanjen bygger på LEGO-gruppens støtte til LGBTQIA+-samfunnet de siste årene. Dette har inkludert støtte til LGBTQIA+-samfunnet ved å bygge en miniatyr-pride-parade innenfor familieaktivitetssonen på Pride i London i 2019.

I 2020 inngikk den et samarbeid med den britiske veldedighetsorganisasjonen Diversity Role Model, som jobber for å bygge inkludering og bygge empati gjennom pedagogiske workshops i skoler og den amerikanske organisasjonen GLSEN som jobber for å skape tryggere og bekreftende læringsmiljøer for LHBTQ+-studenter og ungdom.

 

I 2021 ble LEGO Group offisiell sponsor for World Pride i København, hvor den hadde en familieaktivitetssone og introduserte sitt Everyone is Awesome-inkluderingssett, samt forhåndsvisning av det ikoniske Queer Eye-settet, som ble utgitt senere på året.

 

Vi samarbeider også med Workplace Pride og Stonewall fortløpende for å bruke deres verktøy, innsikt og råd for å danne våre interne prosesser for LGBTQIA+ representasjon og inkludering; og Open for Business for å gå inn for global LGBTQIA+-inkludering.

 

LEGO-konsernets globale mål er å øke representasjonen på tvers av porteføljen. Dette dekker produkter, programmer og markedsføring på alle dimensjoner for å gjenspeile den mangfoldige og globale markedsplassen den opererer i.

 

 

Verdensdagen for psykisk helse

Viste du at…
-Om lag sju % av den voksne befolkningen anser seg selv som skeiv.
-Dobbelt så mange skeive er plaget av ensomhet, sammenlignet med befolkningen generelt.
-Homofili ble definert som en psykisk sykdom i Norge fram til 1977, og fram til 1990 av WHO.
-1 av 5 skeive med innvandrerbakgrunn føler seg ekskludert fra skeive miljø, ifølge en levekårsundersøkelse fra 2020.
-Inkluderende skeive- og minioritetsnettverk kan være en uvurderlig kilde til sosial støtte og tilhørighet for skeive minioriteter.
-Manglende åpenhet om seksuell orientering kommer av frykt for å bli utstøtt, sett ned på eller avvist.
Vi trenger hverandre
#løftblikket

 

FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold

Pride-sesongen i Norge strekker seg fra februar til november, men det er juni som er den offisielle, internasjonale pride-måneden. Dette har bakgrunn i opprøret på Stonewall Inn i New York, 28. juni i 1969.
Pride har mange steder blitt en folkefest, men vi skal aldri glemme at den første priden var et opprør, og at det er mange som har gitt mye for at vi har kommet hit hvor vi er i dag – både nasjonalt og internasjonalt.
Kampen for retten til å være den man er og elske hvem man vil fortsetter også i 2022. Selv om vi har kommet et godt stykke på veien siden 1969 er det fortsatt en vei igjen å gå. Våre hardt opparbeidede rettigheter kan forsvinne om vi ikke passer på.
Frihet kommer alle til gode. Ikke ta den for gitt.

Du finner full oversikt over alle LEGO innlegg på BrikkeFrue i menyen, eller du kan klikke her.

Lurer du på hvem som driver BrikkeFrue? Du kan lese om oss her 🙂 
Du finner BrikkeFrue på Flickr, Facebook og Instagram

Translate »
Facebook

Pin It on Pinterest

Følg oss
Se bilder