Leketid er under trussel

Pressemelding: Leketid er under trussel: LEGO Group nye lek er din superkraft-kampanje oppfordrer familier til å omprioritere leken

Hvor mange barn bygger LEGO i dag kun med den byggeinstruksjonen som følger med settet? Bygger barn MOC i dag? I følge denne rapporten må vi voksene bli flinkere til å oppfordre barn til å bygge etter fra fantasi.

LEGO har kommet med denne pressemeldingen:

-En ny global studie har oppdaget et globalt underskudd i leken, med en tredjedel (32 %) av barna globalt som bruker mindre tid på å leke en uke enn de fleste voksne bruker på å rulle på smarttelefonene sine per dag

-Leken er en grunnleggende del av ethvert barns vekst, og utvikler viktige «superkrefter» eller ferdigheter som kommer dem til gode både nå og i fremtiden

-LEGO Group oppfordrer familier til å prioritere lek, samtidig som de fremhever dens betydning for barndomsutvikling etter å ha funnet ut at 70 % av foreldrene velger prestasjonsbaserte aktiviteter fremfor leketid for barna sine

-Kampanjen støttes av Tan France, Naomi Watanabe, Bindi Irwin og Stephanie Beatriz, inspirerende figurer som tilskriver barndomslek ferdigheter som har formet livene deres

 

Billund – 21. september 2023: LEGO Group har i dag annonsert sin nye Play is Your Superpower-kampanje, som tar sikte på å adressere en global mangel på lek blant barn. Sammen med en global lekegruppe av støttespillere, inspirerer LEGO-gruppen familier til å omprioritere leketid, og understreker dens kritiske betydning for barndomsutvikling og rollen den har i å bringe moro til familier over hele verden.

 

Kampanjen henter sin innsikt fra en nylig global studie som fant at barn i gjennomsnitt bruker bare 2 % av uken (tilsvarer 7 timer) på lek, mens én av tre (32 %) bruker mindre enn tre timer hver uke på å leke. Til sammenligning bruker en gjennomsnittlig voksen 26 timer i uken på å rulle på smarttelefonen, mer enn 3,5 timer per dag*. Dette nåværende lekeunderskuddet er en grunn til bekymring for eksperter gitt den avgjørende rollen leken spiller i å forme et barns kognitive evner, generelle velvære og viktigst av alt, i at de har det gøy.

Studien fremhevet også at 70 % av foreldrene velger å prioritere prestasjonsbaserte aktiviteter for barnet sitt fremfor fri lek fordi de tror at det vil føre dem til større suksess i fremtiden. Aktivitetene som voksne oftest velger fremfor lek inkluderer idrettslag, lære et språk og veiledning.

 

Dr. Paul Ramchandani, professor i lek ved University of Cambridge sier: «Det er stor verdi i at barn deltar i alle aktiviteter som gir dem en avrundet utdannelse og ferdigheter, men lek gir barn noe helt spesielt. Gjennom lek utvikler barn viktige ferdigheter som forbedrer alle andre områder av deres utvikling, læring og vekst. Hvis barnet ditt har tilstrekkelig tid til å leke, kan det utvikle ferdigheter, inkludert kreativitet, selvtillit, problemløsning og kommunikasjon som vil hjelpe dem å nå sitt fulle potensial senere i livet.»

 

På spørsmål sa 57 % av foreldrene at tiden deres barn bruker på prestasjonsbaserte aktiviteter har økt de siste tre årene, ofte på bekostning av leketiden.

Alero Akuya, VP for merkevareutvikling i LEGO-konsernet, sa: «Hvis vi ikke erkjenner at det er avgjørende for barnets velvære og fremtidig suksess å ta i tid for et barn å leke hver dag, vil vi ha en generasjon med unge voksne mangler viktige ferdigheter. Med denne kampanjen tar vi sikte på å omforme måten voksne ser på lek og dens mange fordeler, og oppmuntre dem til å omprioritere den i familielivet. Det bør sees på som like viktig som å lese barna en godnatthistorie eller hjelpe dem med å spise godt for å øke helsen deres.»

 

For å lansere kampanjen har LEGO Group fått hjelp av en gruppe ledende kulturpersonligheter som hver tilskriver ferdighetene utviklet gjennom barndommens lek for å hjelpe til med å gjøre drømmene sine til virkelighet. Play Squad, inkludert Tan France, Naomi Watanabe, Bindi Irwin og Stephanie Beatriz, vil dele de unike superkreftene som leken har gitt dem og hvorfor de mener det bør være en prioritet for hvert barn.

Motedesigner og gründer Tan France sa: «Som en ung gutt som vokste opp i Doncaster, Storbritannia, føltes ideen om å være der jeg er i dag fjernt. Lite visste jeg at ferdighetene jeg lærte gjennom lek på soverommet mitt ville direkte påvirke mitt fremtidige liv. Leken hjalp meg å forestille meg uendelige muligheter, og tillot meg å se ting annerledes og oppdage min plass i verden. En stor del av karrieren min fokuserer på å skape den følelsen av endeløs fantasi hos voksne; Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne spole tilbake klokken og oppmuntre folk til å gå inn i sine egne eventyr gjennom lek.»

 

For den lidenskapelige naturverneren Bindi Irwin lærte barndomsleken henne kraften til å koble seg til andre og verden rundt henne, «Som barn ville jeg koble meg til min kjærlighet til dyr og vår naturlige verden gjennom lek. Jeg ville skape mine egne fantasiverdener der jeg ville løpe løpsk med alle slags dyr. Jeg ønsket å komme i kontakt med alle arter og lære mer om dem.

Faren min bygde en trehytte for meg, og det var favorittstedet mitt i verden å leke. Det var der jeg kunne være et vilt barn! Omgitt av dyreliv, ved siden av bekken, var det der jeg følte meg mest knyttet til naturen og til faren min. Den forbindelsen har betydd alt for meg, og jeg har ført den til mine voksne år. Min verden dreier seg nå om bevaring av dyreliv, og oppmuntrer andre til å ta vare på jorden vår og forstå at vi alle er koblet sammen.»

 

For å følge kampanjen har LEGO Group i dag sluppet en fem-minutters Play Is Your Superpower-film, med Hollywood-skuespilleren Jane Lynch i hovedrollen som en arbeidsbesatt administrerende direktør som blir opplyst om lekens fordeler ved å se virkningen det gjør på hennes ansatte gjennom øynene til barn. Superstjerneskuespillerinnen Sun Li tar på seg rollen som administrerende direktør i en tilpasning for familier i Kina. Filmen er spillbar og fullpakket med påskeegg; seerne kan leke med og finne sin egen lekne superkraft på LEGO.com.

 

Det er ikke bare barn som har godt av lek. Lek gjør hele familien lykkeligere, bygger sterkere familiebånd og forbedrer velvære ifølge 95 % av foreldrene**. LEGO-konsernet vet at familieplaner er fulle av daglige oppgaver som å jobbe lange timer (31 %) og gjøremål (28 %) som viser de største barrierene for familielek ifølge foreldre***. For å hjelpe foreldre med å omprioritere lek, vil LEGO-gruppen og lekegruppen deres støtte foreldre med inspirasjon til hvordan de kan injisere øyeblikk av lek i selv de travleste timeplanene på World Play Day 12. oktober 2023.

 

Finn ut mer om kampanjen og se Play is Your Superpower-filmen her: LEGO.com/SuperpowerOfPlay

Om forskningen
Alle funn fra rapporten, med mindre annet er referert, ble samlet inn fra totalt 21 180 foreldre til barn i alderen 6 – 12 på 22 markeder i løpet av august 2023.

Der data refereres til som LEGO Play Well-studien 2022, ble undersøkelsen utført blant totalt 32 781 foreldre og 24 593 barn i alderen 5-12 år gjennom en 20 minutters online kvantitativ undersøkelse utført på tvers av 35 markeder tidlig i 2022.

Kilder: LEGO Group

Under LEGO i menyen finner du alle innlegg på BrikkeFrue.

Vi legger ut nye innlegg nesten hver dag! 

Lurer du på hvem som driver BrikkeFrue? Du kan lese om oss her 🙂 
Du finner BrikkeFrue på Facebook, Instagram, Threads og TikTok.

Tips oss gjerne på hva vi kan skrive om 😊

https://www.tiktok.com/@brikkefrue      

Fysiske LEGO butikker i Norge: Brikkebutikken på Kongsvinger, CF Bricks i Oslo, Klossehuset i Lier og Brikkeparadis i Moss
I innlegget «Hvor kan du kjøpe LEGO? Nytt og brukt…» finner du alt du trenger å vite om disse butikkene og mye mer til.

Bricklink: Norske butikkerSvenske butikker og Danske butikker. Finn ditt land på Bricklink.

Translate »
Facebook

Pin It on Pinterest

Følg oss
Se bilder